Kun je het zoveelste artikel dat je waarschuwt voor hackaanvallen niet meer zien? Wil je je organisatie 100% beschermen op het vlak van cybersecurity, maar ben je stiekem wel een beetje cyber-veiligheids-waarschuwing-moe? Dan stoor je je vast ook, net zoals wij dat doen, aan het opgeheven vingertje vol waarschuwingen dat je met regelmaat voorbij ziet komen online. Maarrr…ben je tegelijkertijd niet écht zen over de manier waarop het op dit moment bij jullie geregeld is? Lees dan verder voor dat éne woord waar het uiteindelijk allemaal om draait…
Jij stuurt toch nooit attachments mee? Want ze zijn zó geváárlijk…
Goed, eerst de feiten op een rij: 93% van phishing komt via mail je organisatie binnen. Wanneer je als cybercrimineel weet dat zo’n 90% van je beoogde doelgroep met Microsoft werkt, dan is niet zo moeilijk om je aanvalsrichting te bepalen. Er zijn tal van mogelijkheden, maar laten we ons beperken tot iets dat iedereen kent: de bijlage, het attachment.
We zijn het er met z’n allen over eens dat je heel voorzichtig moet zijn met het openen van attachments. En dat wat doen we nog steeds massaal? Precies, attachments aan onze e-mails toevoegen. En tóch, tóch moet dat blijven kunnen. Want het gaat uiteindelijk maar om één ding in het leven. Dus ook in de wereld van cybercriminaliteit.
Vertrouwen. Vertrouwen. Vertrouwen.
Net als in het échte leven gaat het, in basis, maar om één ding: vertrouwen. Vertrouwen in jezelf en vertrouwen in de ander. Want hoe goed we met elkaar ook strategieën bedenken om je cyberlandschap dicht te timmeren. Er zijn 2 redenen waarom het de cybercrimineel tóch kan lukken om binnen te komen.
- Cybersecurity doe je er niet zómaar even bij. Een hacker is 24/7 met zijn vak bezig, richt zich op de nieuwste ontwikkelingen, schakelt met cybercrimineel-collega’s en vuurt continu pijlen af op die bedrijven waar de voordeur het wijdst openstaat. (lees: de kwetsbaarheden het meest aanwezig zijn.)
- Hoe goed je je technologie of trainingsproces ook inricht, het is nog altijd de mens die bepaalt of hij/zij op dat ene linkje klikt. Die documenten in de auto achterlaat, die laptop onbeveiligd open laat staan, of tóch even die documenten in Dropbox zet om er later gemakkelijk bij te kunnen.
Uiteindelijk gaat het om vertrouwen.
Vertrouwen om als collega kwetsbaar te durven zijn (en je vergissing snel toe te geven) als je tóch op die link geklikt hebt.
Vertrouwen om je collega’s om hulp te vragen als je twijfelt, bijvoorbeeld over het openen van dat razend interessante attachment.
Vertrouwen dat je als IT-manager of leidinggevende van andere aard stelt in de cyberveiligheid-vaardigheden van je team.
Vertrouwen door daadwerkelijk budget vrij te maken, omdat je weet dat één dag offline zijn, je meer kost dan de totale investering van je cybersecurity-aanpak. En dan denk je alléén nog aan gemiste omzet, want reputatieschade laat zich lastig in euro’s uitdrukken…
Kunstmatige intelligentie is mooie aanvulling. Maar niet meer dan dat.
Laten we meteen even de ándere roze olifant in de kamer benoemen: de vele blogs die voorbijkomen over AI, ChatGPT en andere angstige doembeelden die de wereld overnemen en ons tot weerloze slachtoffers van alwetende robots maken. Gaat niet gebeuren. Hoef je niet bang voor te zijn. Dat denken wij bij DataRely. Waarom? Wij geloven dat het niet de vraag is óf computers slimmer worden dan de mens. Want dat zijn ze immers al lang. Het is meer de vraag wanneer dat algemeen geaccepteerd wordt. Nemen ze de wereld over? Natuurlijk niet, want er is één eigenschap waar AI ons niet in kan en zal evenaren. En dat is ons empathisch vermogen. Onze inleving in de ander. Daarin zijn we als mens (en dier) uniek. Die glans in de ogen van je gesprekspartner, het subtiele gaan verzitten na die kritische opmerking of de trilling in de stem. Tel dat op bij de energie die vrijkomt wanneer we van mens tot mens sparren, vrij brainstormen, aanvoelen van wat er tussen de regels door niet gezegd wordt, en je beseft hoe uniek wij zijn.
Angst is niet nodig.
Vertrouwen wel.
En gelukkig is dat niet alleen een positieve insteek. Vertrouwen is ook gratis.
En dat is óók weleens fijn in deze wereld waarin we elkaar zoveel proberen te verkopen.
Doorpraten? Bel met 085 006 303 6 of mail naar info@datarely.nl